Kniepertje

Gister heb ik, zoals de Groningse traditie is,

kniepertjes gebakken.

Dit zijn platte wafels die in December

rond de jaarwisseling gebakken en gegeten worden.

Meer bekend zijn waarschijnlijk de nieuwjaarsrolletjes.

Die nieuwjaarsdag gegeten worden met slagroom.

De kniepertjes symboliseren het oude jaar dat ontvouwen is.

kniepertjes

 

 

Het plaatje heb ik van internet gehaald,

aangezien ik vergeten was een foto te nemen.

Na het uitdelen aan de familie

en na mijn puberende kids,

kon ik helaas geen foto meer maken, hahahah.

 

 

 Meestal gebruikt men een oud “geheim” familie recept,

ik deel graag mijn recepten dus hierbij het recept voor kniepertjes:

 

Benodigdheden:

– 500 gram (room) boter

– 900 gram (witte) basterdsuiker

– 1 kilo bloem

– 6 eieren

– 3 pakjes vanillesuiker

– snufje zout

Bereiding:

De 500 gram (room)boter even laten smelten. De (witte) basterdsuiker, bloem en zout in een kom doen en langzaam de gesmolten boter erbij kloppen. Een voor een de eieren erbij doen en als laatste de vanillesuiker. Nog even goed door kloppen en de kom daarna een nacht in de koelkast zetten. Hierna balletjes draaien van het deeg en deze nog even in de koelkast zetten. Het wafelijzer goed warm laten worden, een beetje invetten met een kwastje en wat olie en …. Bakken maar!

Geef een reactie

